Pages

Tuesday, August 14, 2012

Biskut raya 2012

Assalamualaikum..

Wah minggu ni aku sangat rajin update blog. Haha.. Tahun ni aku buat dua jenis ja  kuih raya coz kak aku dah beli banyak kuih tunjuk-tunjuk. :) Biskut Cornflakes Madu dan Biskut Bangkit Kelapa ja aku buat. Biskut Cornflakes Madu ni memang favorite keluarga aku. Budak-budak pun suka sebab manis dan rangup. Adik aku pun sangat. Sebelum raya pun dia dah makan.Biskut Bangkit Kelapa lak mak aku teringin nak makan. Siap bagi resepi lagi. 

Cornflake madu. 
Ni ja gambar yang sempat aku tangkap. Aku tak ikut resepi tahun lepas sebab dah lupa. -.-'' Aku google ja then ubah sikit-sikit ikut citarasa. wahh macam chef lak.. Cornflake madu sangat-sangat simple.Sebab tu aku suka buat.
 Resepi yang aku google

1 kotak cornflakes (500g)
125g Mentega/butter
1/2 cawan gula perang
1 cawan madu

Campurkan semua bahan-bahan kat atas (kecuali cornflake) kemudian masak (api kecil) hingga semua adunan sebati. Then tuang ke atas cornflakes. Masukkan kekacang/kismis.Gaul hingga sebati. Masuk cornflake kedalam cup then bakar 150-170C selama 5-10 minit.

*Aku guna lebih kurang 700g lebih cornflake. Aku guna 150g planta, 3/4 cawan gula perang (ada orang guna gula pasir, gula perang kurang manis skit) dan 1 cawan madu. Ni pun agak manis. Mungkin 3/4 cawan madu sudah cukup (tapi tengok jenis madu jugak). Aku guna 1 setengah peket  mix fruit jenama marina.

Bangkit kelapa

Resepi Mak

1 cawan planta/butter
1 cawan gula
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh baking powder
2 biji telur 
1/2 biji kelapa goreng
1 peket tepung ubi kayu ( ~700g)

Mula mula pukul planta dengan gula. Kemudian masukkan telur, esen vanilla & baking powder. Bila dah kembang masukkan kelapa. Lastly masukkan tepung ubi kayu sikit demi sedikit.Bakar 150-160C selama 10-15 minit.

p/s: Sekarang pas buka puasa mesti makan biskut raya. Nasib baik buat banyak =.='' 

Jom like facebook Nqq's Collection. More detail  @ website Nqq Collection

No comments:

Post a Comment