Pages

Saturday, July 9, 2011

Sudoku

Assalamualaikum...

Selama ni aku ulang alik ke UM naik public transport. 1 jam juga la perjalanannya tapi masa aku naik lrt la paling lama. 30 minit ya dalam tren. tu. So, apa yang aku buat selama 30 minit tu???



Kalo ada novel baru, aku akan bawa dan baca novel. Tak pun baca newpaper or journals. Tapi selalunya aku akan main Sudoku. Actually kat umah aku lagi la aku main sudoku ni. Ada la 4 buah buku sudoku aku borong dah. Macam dah addicted dah pun ada..(-_-''). Dulu aku tak tau pun nak main sudoku ni. Pening kepala juga la. Kakak aku yang mula main dulu. Then bila dah pandai, tak boleh nak stop. Tapi sebenarnya sudoku ni bagus.

Antara kelebihan Sudoku :
• Meningkatkan logik daya fikir
• Menajamkan pick-up dalam belajar
• Meningkatkan ketelitian
• Menajamkan imajinasi, kreativiti dan inovatif
• Menambah kemampuan Problem-Solving dengan cepat
• Merangsang Sel otak untuk selalu aktif

Sudoku menekankan pada logika akal, maka logik yang tepat itu perlu untuk menyelesaikannya (berbeza lavel,berbeza logik pun berbeza). So,dari sini, kita melatih otak kiri kita yang bekerja secara sistematik.Bukan hanya berhenti di situ, dengan bertambahnya level kesukarannya.Kita juga dituntut untuk kreatif mencari solution kepada masalah tesebut. Dari pandang sisi ini, kita dilatih juga otak kanan yang bekerja secara kreatif.

Macam mana nak main sudoku ni??

Pemain perlu mengisi number/angka desimal pada kotak berukuran  9x9. Pemain perlu memasukkan  angka dari 1-9 yang sesuai ke dalam kolum-kolum atau  baris terterntu tanpa berulang. Ada 4 level pada permainan ini yaitu Easy, Medium, Hard dan Very-Hard. Untuk menjadikan game ini lebih challenging, time-limit perlu untuk setiap lavel. 


Ni contoh sudoku.
Sudoku berasal dari Jepun, dan awalnya dikenal dengan nama Suji Wa Dokushin Ni Kigaru. Lalu seiring dengan berjalannya waktu, namanya dipendekkan menjadi Su-Doku yang berarti angka tunggal. Selain di Jepun. Sudoku telah dikenal luas di Inggris, Korea, USA, Taiwan, dan Singapura bahkandi beberapa tempat, Sudoku menjadi indikator tingkat kecerdasan seseorang. Sudoku memiliki jutaan bahkan ratusan juta kombinasi sehingga dapat berkembang jauh melebihi permainan lain yang lain.

No comments:

Post a Comment