Pages

Friday, June 3, 2011

Permulaannya sudah selesai...

Alhamdullilah..Permulaannya sudah selesai...




Permulaan?? 

Ya. PERMULAAN. Aku anggap ianya sebagai permulaan. 

Apa benda tu???

haha.. X pa.. Saja ja ayat mau gempak.Ermmm Gempak ka?? (-__-"). Proposal aku dah siap and dah antar dah. Itu pun hantar hari last day.Tak la last minute sebab kebanyakan coursemate aku pun start waktu yang sama. Itu pun dalam masa dua minggu hampir 10 kali aku ulang alik tuk discuss dengan Prof Viki. Yalah mesti ada yang x betul/ salah. Nasib baik Kak Mas ada juga. Aku dan K.Mas buat projek yang sama cuma cendawan yang berbeza. Prof Viki nak berkerjasama dengan another Prof, iaitu Prof Ling. So, salah seorang daripada kami, Prof Ling akan jadi supervisor. Sepatutnya K.Mas dibawah Prof Ling, tapi disebabkan K.Mas x sihat n x dapat datang time meeting dengan Prof Viki, Prof Lng dan Dr.Tan, jadi aku la dibawah Prof Ling. 

Aku sebenarnya x kisah pon. Prof Ling pun sangat baik dan muda. Serius aku x sangka dia muda. Masa Prof Viki beritahu aku pasal Prof Ling, aku ada la cari info sikit. Nak jugak tahu dia expert bidang apa  at least sebelum jumpa dia aku mcm dah prepare. Prof Ling baru 39 tahun. Bagi aku dia muda dan hebat sebab baru umur 30-an sudah dapat pangkat Profesor!!! Dan dia x wat lompat2 ya. Maksud aku dia ada master dan PHD.. Yelah ada orang yang pandai (slalunya first class degree), hbs aja degree boleh ka PHD dgn syarat2 tertentu la. So, dapat kenal Prof sudah buat aku bersemangat!! haha..

Cakap pasal project, disebabkan projekaku dan K. Mas lebih kurang sama, Kami termasuk Prof Viki risau gak takut x dapat bajet. Project kami mengenai enzyme.Kami akan extract and purified enzymes dari mushroom dgn menguna kaedah Aqueous 2 phase system (ATPS). Slalunya salah satu kaedah yang slalu akan digunakan tuk purified enzymes ialah chromotograph. ATPS ni lebih cepat dan mudah sebab ianya mainly melibatkan chemical. Prof Ling expertise in ATPS and Prof Viki in Mushroom :) Prof Ling kata dia mak aku publish jurnal but x tau la pasal project ni atau yang lain. Kena bincang lagi. But aku x kisah sebab semua tu bagi aku 1 pelajaran.:)

Actually sebelum ni memang aku decide nak buat projek dengan Prof Viki sebab final year projek aku dulu pon pasal cendawan. Lagi satu, Dr Fauzi (x-sv) kenal Prof Viki.. Aku siap jumpa Dr Fauzi sebab nak tanya pendapat dia kalo nak buat under Prof Viki. Masa minggu exam, aku dgn kawan aku ada la jumpa dgn Prof Shaliza.Project Prof Shaliza memang more to engineering sbb dia pun memang lecturer engineering. It's involve bioreactor. Actually i'm interested to some project that involve bioreactor.Tapi project Prof Shaliza mcm mengkaji oxygen mass transfer. So sebab ini aku macam berbelah bahagi nak wat ke x projek dengan Prof Shaliza. Then, kawan aku jumpa Dr Subha. Ni memang melibatkan genetik, molecular. dan sedikit animal Aku consider project ni sebab ada kena mengena dengan biasiswa TPM (Skim Pensyarah Muda UITM). Aku ,K.mas dan Azwa ada pergi interview utk TPM.Aku dan K.Mas dalam bidang genetikdan Azwa dalam bidang animal biotech.So, dorang nak kami wat projek dlm bidang masing jika terpilih dan result kuar lambat lagi.Tapi last2 tiada sorang pun amik bidang masing2..hihi. aku dan k.mas dalam mushroom biotch, azwa wat projek bawah prof shaliza.

So, permulaan dah selesai. Rehat dua minggu. Aku nak balik kedah esok!!! So, blog ni senyap dua minggu. Then, perjuangan sebenar bermula...Insya-ALLAH...Doakan yang terbaik untuk kami...





No comments:

Post a Comment